Tuesday, November 4, 2014

DHA untuk otak? Macam tak caye je!

Assalamua'laikum..

Dua tiga hari ni kita banyak cerita tentang DHA kan. Orang asyik kata DHA bagus untuk otak, DHA bagus untuk anak bijak... Tang mana la yang bagus tu???? Boleh caye ke??? Meh meh nak crita sikit.. Jom kita kaji tengok. Simple-simple sudah.. Jangan risau, kita tak belajar biologi kat sini... hehe.. as simple as we can.. Jom

Rajah: Neuron
Rajah di atas menggambarkan satu sel tunggal yang merupakan pembawa implus ke otak di mana proses analisa maklumat akan berlaku. Dalam badan kita terdapat berjuta-juta neuron dan di sini lah perlunya asid lemak Omega 3 yang paling penting iaitu DHA.

Sel saraf seperti yang ditunjukkan di atas dilindungi oleh sel membran. DHA merupakan komponen penting pada membran ini untuk menjalankan fungsi synapse (lihat bulatan atas tengah). Synapse merupakan penyambung antara sel saraf di hujung cabang-cabangnya iaitu dendrite. Pada kawasan ini, DHA berfungsi mempercepatkan pengaliran maklumat. Bahan kimia yang dirembeskan oleh sel saraf yang menghantar isyarat kepada sel-sel saraf yang lain.

DHA juga merupakan komponen utama pada lapisan myelin, yang boleh disebut juga seperti penebat, di sekitar saraf. Kekuatan lapisan myelin adalah yang paling penting untuk fungsi otak yang normal. Ini untuk mengelakkan kebocoran maklumat semasa maklumat disampaikan melalui setiap reseptor ke otak.


Akibat kekurangan DHA!


Kekurangan Omega-3 yang paling penting iaitu DHA ini akan menyebabkan pengurangan bahan kimia yang menghantar isyarat di sinaps ini dan akan menyebabkan kegagalan fungsi. Paling ditakuti ialah pelupa & Alzheimer.

Peranan DHA dalam otak 

  • Meningkatkan "sifat berubah-ubah" pada membran sel saraf 
  • Meningkatkan aktiviti enzim pada membran 
  • Mengubahsuai jumlah dan afiniti reseptor membran 
  • Mengubah fungsi saluran ion 
  • Mengubahsuai pengeluaran dan aktiviti neurotransmitter 
  • Mengubahsuai transduksi isyarat, yang seterusnya mengawal aktiviti neurotransmitter dan faktor pertumbuhan neuron 
Kedua-dua fungsi synapse & lapisan mylein dikatakan sebagai faktor utama mengapa seseorang mudah memahami maklumat yang disampaikan terutamanya pelajar. Mereka mudah memahami sesuatu tajuk baru.

Ini jelas menunjukkan bahawa DHA adalah bahan struktur dan fungsi yang sangat penting pada otak manusia. Oleh kerana kita tidak boleh menghasilkan DHA dalam badan, satu-satunya cara kita boleh mendapatkan cukup DHA dengan mudah adalah melalui makan ikan iaitu suplemen OmegaGuard.

Anda nak tahu lagi apa kelebihan Omegaguard yang teramat bagus untuk otak berbanding yang lain??? JOM KLIK SINI!



Jika anda nak dapatkan terus dari HQ SHAKLEE klik sini



Sebarang pertanyaan atau nak beli satu set atau 2 botol dan sesuatu yang special?? meh terus contact saya..! 

♥ Puan Emy Suzanna
♥ sms/whatsApp: 017-5510412
♥ Emel : esmn_6280@yahoo.com
♥ Fb page: Sihat & Gojes
♥ COD: Ipoh dan sekitarnya


Georgeous Mommy, Healthy Baby!!



5 comments:

  1. Omega baik untuk kesihan anda dan seisi keluarga...jangan lepaskan peluang mengambul omega guard untuk dapatkan minda yang cergas dan sihat.

    ReplyDelete
  2. Omega memang sangat baik untuk perkembangan minda anak-anak

    kongsi Resepi Milkshake tak jual di kedai

    ReplyDelete
  3. dulu xtau pun... tak sangka sehebat ni peranan omega.. syok sangat

    ReplyDelete
  4. sekarang bila dah tau kebaikan omega ni rasa nak bagi kat satu sekolah kan hehehe

    ReplyDelete
  5. iye la mak jemah... yg malas2 tu rs nk sumbat je hari2. salah satu impian tu... hihi

    ReplyDelete

Ok tak? Apa pendapat anda. Ce cite sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimony & penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukanlah bertujuan untuk merawat, mencegah atau mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan.

Segala penulisan di sini adalah perkongsian peribadi hasil pembacaan ilmiah dan berbagai rujukan dan kursus yang dihadiri. Dilarang mencetak/ meniru apa2 tulisan jika bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu


© Copyright Reserved to Sihat Dan Gojes l Designed by DayangDeno