Wednesday, August 20, 2014

5 Tips kuruskan anak montel!


Geramnye tengok pipi dia. Pipi 'demok' tu sampai nak tutup mata kan... Comeinyee...

Memang betul.. Comey sangat. Tapi cuba kita bayangkan bahaya yang kita biarkan jika anak-anak semakin hari semakin obes sebegini. Sebenarnya obesiti dianggap sebagai satu penyakit juga yang disebabkan oleh lebihan lemak yang terkumpul dalam badan kerana boleh membahayakan kesihatan.
RISIKO AKIBAT KEGEMUKAN

Menurut satu kajian (klik untuk info), obesiti dalam kalangan kanak-kanak akan menyebabkan:
TIPS KURUSKAN ANAK MONTEL
  1. Makanan seimbang - Bagi anak-anak yang biasa makan dengan banyak, agak sukar untuk kita ajar makan berdiet (kurangkan makan) kerana mereka belum mengetahui risiko yang mereka hadapi. Kanak-kanak obes sebegini diberi makanan pilihan mengikut Piramid Makanan.
    • Makan bijirin dan kekacang secukupnya - Kekacang merupakan sumber serat yang baik. Ianya juga kaya dengan protin dan mempunyai kandungan lemak yang rendah. Contoh kekacang adalah kacang soya, kacang pis dan kacang dhal
    • Pilih makanan yang rendah lemak dan kolesterol - Lemak yang berlebihan daripada makanan akan disimpan di dalam badan sebagai lemak badan. Kehadiran lemak badan ini akan menyebabkan berat badan anda bertambah. Sebaiknya makanan sebegini dikawal ketat agar masalah dapat dikurangkan dengan cepat 
    • Minum sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air sehari - Air adalah penting untuk fungsi fisiologi di dalam badan, mengawal suhu badan dan mengeluarkan bahan sisa dari badan.
  2. Bekalkan dengan buah-buahan dan makanan berkhasiat – Jadikan amalan membawa bekal ke sekolah dan makanan yang dibekalkan perlu lebih buah-buahan dan sayur yang digemari anak-anak. Kanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi lemak yang rendah dan membekalkan pelbagai jenis zat seperti vitamin A, vitamin C, asid folik, zat besi dan kalsium yang kesemuanya penting untuk kesihatan. Sayur-sayuran dan buah-buahan juga kaya dengan serat. Pengambilan makanan yang tinggi kandungan serat adalah penting untuk melawaskan pembuangan najis dan dapat membantu mencegah penyakit sembelit dan berbagai masalah berkaitan. 
  3. Sekat pengambilan minuman dan makanan manis - Kebanyakan makanan yang diawet dan diproses mempunyai kandungan garam dan gula dan lebihkan makanan segar. Jika menggunakan kicap atau sebarang sos, garam tidak perlu ditambah di dalam masakan. Rasalah makanan terlebih dahulu sebelum menambah garam. Kurangkan juga penggunaan gula dalam penyediaan minuman dan kuih muih
  4. Sekat pengambilan minuman dan makanan manis - Kebanyakan makanan yang diawet dan diproses mempunyai kandungan garam dan gula dan lebihkan makanan segar. Jika menggunakan kicap atau sebarang sos, garam tidak perlu ditambah di dalam masakan. Rasalah makanan terlebih dahulu sebelum menambah garam. Kurangkan juga penggunaan gula dalam penyediaan minuman dan kuih muih
  5. Bersukan - aktiviti riadahIbu bapa perlu menyeimbangkan pengambilan makanan dengan aktiviti fizikal. Aktiviti fizikal dapat membantu badan anda membakar kalori yang berlebihan daripada makanan. Ianya dapat membantu mengawal berat badan. Jika berat badan berlebihan, kurangkan pengambilan makanan dan tingkatkan aktiviti fizikal. 
  6. Pengambilan Omegaguard

Manfaat OmegaGuard untuk Kanak-kanak dan remaja
  • Diabetes : Satu kajian kecil yang dijalankan ke atas kanak-kanak yang mengidap diabetes jenis ke-2 (diabetes mellitus), mereka yang makan makanan yang tinggi kandungan omega-3 mampu mengurangkan tahap diabetes.
  • Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) : Kanak-kanak yang hiperaktif biasanya mempunyai jumlah omega-3 yang rendah berbanding kanak-kanak normal.  Penggunaan suplemen omega-3 dapat membantu membaiki tingkah laku, mengurangkan hiperaktif, dan meningkatkan tumpuan bagi kanak-kanak bawah 12 tahun.

  • Kemurungan : Kajian pada 2006, minyak ikan mampu  mengurangkan simptom kemurungan keatas kanak-kanak dari usia 6-12 tahun.
BAGAIMANA OMEGAGUARD MENGURANGKAN KEMONTELAN
  • Omega 3 mengandungi LEPTIN yang mengawal rasa lapar dengan mengawal paras gula dalam darah dan meningkatkan kadar metabolisma utk membakar lemak dengan baik.
  • Omega 3 buang segala lelemak badan menggeleber dan tak diingini.
  • Menghalang penghasilan hormon cortisole yg menggalakkan penyimpanan lemak terutamanya pada abdomen
  • Menambah kadar penghasilan serotonin - kimia otak yang buat kita rasa tenang, so boleh la control makan.
  • Memperbaiki kadar keberkesanan Insulin supaya gula dapat ditukarkan kepada tenaga dengan lebih baik... Maka, lebih tenaga, lebih rajin beriadah
  • Ambil omega bersama senaman akan membakar lebih lemak dgn lebih berkesan berbanding jika ambil omega sahaja tanpa senaman. Jadi digalakkan untuk bersenam sama supaya kesan lebih cepat.  so jgn harapkan Omega3 ni shj ok...
 Itu serba sedikit tentang cara RAWAT KEMONTELAN di kalangan kanak-kanak.. Nak dapatkannya juga? Anytime boleh hubungi saya. Jemput whatsapp atau sms:

Puan Emy
SID: 964128
017-5510412 
esmn_6280@yahoo.com


Jadi ahli untuk dapatkan harga lebih jimat & 
berpeluang mendapat pelbagai bonus!!

(klik pada gambar)

http://sihatgojes.blogspot.com/p/jom-jadi-ahli.html
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimony & penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukanlah bertujuan untuk merawat, mencegah atau mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan.

Segala penulisan di sini adalah perkongsian peribadi hasil pembacaan ilmiah dan berbagai rujukan dan kursus yang dihadiri. Dilarang mencetak/ meniru apa2 tulisan jika bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu


© Copyright Reserved to Sihat Dan Gojes l Designed by DayangDeno