Monday, June 30, 2014

Tips Elak Keletihan Semasa Berpuasa


Hehe.. alolo ciannye. X larat puasa ye bang?? Amboi buruk bebeno tua-tua tak larat puasa. Keje berat kot. 

Semasa berpuasa tubuh kita menggunakan tenaga daripada karbohidrat yang kita makan seperti roti, nasi, kuih muih dan sebagainya. Kaborhidrat bertukar menjadi glukos yang disimpan dalam hati dan otot-otot dalam membentuk glikogen. Selain itu, tubuh kita juga mendapat sumber tenaga daripada pemecahan protein badan yang membentuk glukosa melalui proses glukoneogenesis. Bagaimanapun, proses ini berlaku apabila simpanan karbohirdrat habis digunakan dalam tubuh. Oleh sebab itu, ntuk mengelakkan rasa lapar kita perlu memaksimakan simpanan glikogen dan dan protein. 


Tips Kekalkan Tenaga

1. Lewatkan masa bersahur
Masa terbaik untuk kita bersahur ialah setengah jam ataupun sejam sebelum imsak. Ini untuk memastikan glukos daripada sumber karbohidrat yang kita makan akan tahan lebih lama dan mengurangkan masalah keletihan.

2. Ambil jenis makanan yang lambat dihadam
Semasa bersahur lebih baik kita ambil makanan yang lambat dihadam seperti nasi, capati, roti jagung, oat, bijirin, sayuran & buah-buahan. Makanan sebegini mengandungi karbohidrat komplex dan serat yang akan berada lebih lama dalam perut dan melambatkan rasa lapar.

3. Pengambilan minuman
Pengambilan cecair badan perlu dipastikan seperti biasa iaitu 2 ke 3 liter sehari. Untuk mengelakkan dahaga, elakkan air berkafein dan air bikarbonat kerana minuman sebegini bersifat deuretik yang akan membuatkan anda buang air kecil lebih kerap dan mempercepatkan kehilangan air. Pastikan banyak minum air kosong atau jus buah-buahan agar bekalan cecair dalam tubuh mencukupi.

4. Makanan semasa berbuka
Semasa berbuka, lebihkan makanan yang cepat hadam seperti buah-buahan, kurma dan sebagainya. Ini untuk membekalkan sumber tenaga secara cepat yang diperlukan oleh setiap sel tubuh bagi menggantikan bekalan yang digunakan pada siang hari.

Cara paling mudah untuk dapatkan kesemua khasiat dengan SET BERPUASA

MEALSHAKE - Lengkap dengan kesemua keperluan vitamin & mineral yang diperlukan tubuh untuk kekal bertenaga sepanjang hari. Diperkaya dengan protein & 9 jenis asid amino untuk memenuhi keperluan ibu breastfeed dan tumbesaran bayi. Tiada lagi alasan susu kurang semasa berpuasa!

ESP - Penuhi keperluan protein, karbohidrat dan kalsium untuk bertenaga tanpa rasa lapar. Membekalkan Long Lasting Energy!! Juga penting untuk mengelakkan masalah gastrik semasa berpuasa terutamanya yang mudah terkena sakit gastrik. Produk terbaik yang bukan hanya memberi tenaga, malah menjaga kulit dan setiap sel agar berfungsi dengan baik... Nak cantik masa raya kan?!

PERFORMANCE - Minuman isotonik yang kurang garam (sodium) dan gula. Mengekalkan paras air dalam tubuh badan dan memastikan tenaga otot dan setiap sel tersimpan dengan baik sekurang-kurangnya selama 6 jam. Melembapkan kulit terutamanya untuk mereka yang mementingkan kecantikan!





Jom kita pastikan tubuh kekal bertenaga sepanjang hari tanpa menjejaskan kualiti hidup & kualiti kerja. Nak comel di hari raya?!... Wajibla set berpuasa shaklee!!

Hubungi emy untuk tempahan dan rundingan:
Puan Emy
0175510412
esmn_6280@yahoo.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimony & penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukanlah bertujuan untuk merawat, mencegah atau mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan.

Segala penulisan di sini adalah perkongsian peribadi hasil pembacaan ilmiah dan berbagai rujukan dan kursus yang dihadiri. Dilarang mencetak/ meniru apa2 tulisan jika bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu


© Copyright Reserved to Sihat Dan Gojes l Designed by DayangDeno