Tuesday, December 31, 2013

ESP ~ TERBAIK UNTUK TISU, SEL DAN ORGAN BADAN KITA

Pengambilan protien membantu menghasilkan sel baru maka sel mati dan sel lama ini dapat disingkirkan. Apa kelebihan dan kebaikan protien sebenarnya ?

KEPERLUAN PROTEIN DALAM DIET HARIAN

Protein hakikatnya boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. Namun protein ini mudah musnah apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi. Apabila ini berlaku, tubuh kita akan menyerap saki baki protein yang ada dan selebihnya badan kita menyerap minyak hasil masakan seperti ikan goreng, ayam goreng atau apa jua masakan terutama yang bergoreng.
Badan kita terdiri daripada sel. Dari sel membentuk tisu. Dari tisu membentuk organ. Dari organ membentuk sistem. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk demi menggantikan sel yang lama dan mati.

PENTINGKAH PROTEIN?

Our body need protein to grow! It’s a basic material of all living cells and organ-building block of the body. Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.
25% daripada badan kita berasal (diperbuat?) daripada Protein. – kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.

Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-
1. 66% Water
2. 25% Protein
3. 8% Fats
4. 1% Combination of Minerals & Vitamins 100%

SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

TAHUKAH ANDA? Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

RISIKO KEKURANGAN PROTEIN (SECARA UMUM):

1. Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
2. Kidney disease (penyakit buah pinggang)
3. Liver (penyakit hati)
4. High Cholesterol (kolesterol tinggi)
5. Low blood pressure (tekanan darah rendah)
6. Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
7. Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
8. Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
9. Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
10. Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
11. Poor vision (Penglihatan kurang baik)
12. Irritability (Badan menggeletar)
13. Fatigue (Letih lesu)
14. Weakness (Lemah)
15. Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
16. Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
17. Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)



 KELEBIHAN ESP SHAKLEE:
  • membantu membina dan perbaiki tisu-tisu badan, dari sel akan terbentuk organ. Dari organ terhasilnya sistem. Ia penting kepada pembentukan janin dan juga membantu untuk menambahkan susu.
  • menyediakan 14gram protein kacang soya dalam setiap hidangan untuk sihatkan jantung
  • setiap hidangan membekalkan 50% daripada Nilai Harian kalsium untuk menyokong tulang yang kuat
  • kandungan fitoestrogen untuk kesihatan prostat,payudara dan menepous
  • indeks glisemik yang rendah untuk membantu mengekalkan paras gula dalam darah
APA PERUBAHAN LPS MINUM ESP??
  • Pelajar dan pekerja atau individu dewasa : As energy booster (kalau minum pagi2 tu. terasa energetic dan tak rasa lapar sangat.. so bonuslah for weight management)
  • Lelaki : melindungi dari any disease(heart, cancer etc)
  • Ibu mengandung : for a healthier pregnancy – well-grown fetus ; less late pregnancy discomfort.
  • Wanita : keanjalan kulit… (protein penting kepada mereka yang ingin kulit yang cantik dan ton warna yang sekata. Mereka yang mempunyai bekas jerawat yang berwarna hitam adalah disebabkan kekurangan protien untuk membina sel baru dan menyingkirkan sel mati yang berwarna hitam tersebut).
Terbaik kan ESP... suka sgt klu shake skali dgn Milo.. Mmg jd chocolate shake yg best.. lemak2 manis gitu... Nk cuba juga??? Free postage & free gift skali emy bg tau..

Hubungi saya:

PN EMY : 017-5510412
SID: 964128

NUTRIFERON - TINGKATKAN IMUNITI KITA TERHADAP PENYAKIT

Kerap demam? Selsema? Lesu... msti sistem imun anda bermasalah. Amalkan NUTRIFERON.... jom bc sikit tentang produk hangat ni!

Apa itu Nutriferon?

NutriFeron terbukti secara klinikal terdiri daripada gabungan ekstrak tumbuhan yang mengukuhkan sistem imun. NutriFeron menstimulasikan setiap sel di dalam badan kita untuk menghasilkan interferon aslinya sendiri.

Apakah interferon? Interferon ditemui oleh Dr. Yosuhiko Kojima pada tahun 1954, iaitu bahan semulajadi yang dihasilkan oleh setiap sel badan. Ianya diaktifkan setiap kali sel dijangkiti oleh mikrob, virus, sel kanser dan lain-lain.


Siapa yg perlukan Nutriferon?

1. Sesiapa sahaja yang berumur melebihi 12 tahun yang gaya hidupnya amat sibuk, tekanan gaya hidup menyebabkan system imun individu ini seringkali mengalami serangan yang berterusan
2. Individu yang ingin proaktif di dalam mengoptimumkan respons imun mereka terhadap iritasi alam sekitar dan juga pencemaran udara
3. Individu yang ingin mengekalkan prestasi sistem imun mereka di tahap yang maksimum
4. Individu yang berumur, yang sedemikian terdedah kepada kekurangan imuniti
5. Individu yang diet mereka tidak optimum
6. Individu yang sering tertekan/hidup dalam tekanan
7. Individu yang gaya hidupnya tidak/kurang aktif

Kenapa perlu Nutriferon?

Untuk kegunaan harian, NutriFeron meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi badan iaitu suatu pengaktif kritikal sistem imun.

NutriFeron berfungsi di dalam peringkat selular sel dalam dua cara iaitu
- Mengaktifkan sistem pertahanan imun dengan aktif/cepat
- Menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan.

Interferon membantu melindungi kita daripada pendedahan harian terhadap beribu penceroboh asing yang boleh membawa kepada penyakit serius dan penyakit.

Oleh itu, amat perlu bagi kita untuk menolong badan kita membantu diri kita sendiri dan itulah tujuan Nutriferon; untuk merangsang setiap sel badan untuk menghasilkan lebih banyak interferon asli untuk menyediakan badan kita perlindungan dengan tahap yang lebih tinggi dalam skop yang luas terhadap serangan selsema, virus dsb.

Kenapa Nutriferon Shaklee?

1. Meningkatkan tahap interferon secara semulajadi – saintis telah mengenalpasti interferon sebagai satu faktor penting penyumbang kepada fungsi imun yang sihat. Nutriferon adalah satu-satunya supplemen tambahan di US yang dihasilkan oleh immunologist yang menjumpai interferon yang meningkatkan pengeluaran interferon di dalam badan secara semulajadi.

2. Dihasilkan oleh individu yang menjumpai Interferon - Dr. Yasuhiko Kojima, imunologi dunia yang terkenal yang telah menemui interferon pada tahun 1954, telah melakukan penyelidikan berdedikasi selama empat puluh tahun untuk mencari sebatian semulajadi yang akan memberi rangsangan kepada pengeluaran interferon. Nutriferon daripada Shaklee adalah satu-satunya supplemen perlindungan di US.

3. Penyelidikan selama 40 tahun – selepas 40 tahun melakukan ujian yang teliti dan melibatkan percubaan bertan-tan kandungan sebatian semulajadi dan herba, Dr. Kojima membangunkan campuran unik empat elemen berkuasa sayur-sayuran yang meningkatkan pengeluaran semulajadi interferon badan.

4. Campuran interferon yang dipatenkan – elemen tumbuh-tumbuhan penggalak. NutriFeron mempunyai MACH, 1 campuran interferon drpd ekstrak tumbuhan yg telah dipatenkan formula ekslusif yang mengandungi ekstrak labu, ekstrak safflower, ekstrak benih Asian Plantain dan ekstrak bunga Japanese Honeysuckl.
5. disokong oleh 4 kajian klinikal ke atas manusia- 4 kajian klinikal yang dikeluarkan mengesahkan kesihatan luarbiasa dan sokongan imunisasi hasil manfaat daripada campuran ekstrak proprietari yang ditemui di NutriFeron.

6. Formula eksklusif dilindungi oleh tiga paten - Nutriferon disokong oleh tiga paten dan hanya boleh didapati melalui Shakee dan Independent Distributor Shaklee sahaja. Formula yang unik dan berpaten ini hanya eksklusif di Shaklee.


7. Dibuat menepati piawaian kualiti yang terbaik – supplemen tambahan yang berkesan, NutriFeron telah melalui ujian sistematik yang ketat untuk keselamatan, kesucian, potensi, dan prestasinya.

JOM LAYAN TESTIMONI SIKIT:


Eczema berkurang dengan Nutriferon!!!


Demam kebah dgn Nutriferon!!


BAGUS KAN... NAK JUGA? JOM SMS EMY UTK DPT HARGA YG TERBAIK!!... 
PN EMY - 0175510412





Saturday, December 28, 2013

PEDOMAN BERSAMA UTK SEMUA

Assalamu’alaikum..

PEDOMAN BERSAMA UTK SEMUA
1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.
2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka Ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..
» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah Ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.
3   Orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.
» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri
1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.
2. Barang siapa yang tidak men-doakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.
3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.
4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kndraan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si pulan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.
5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan/zakat.
6.    Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.
7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.
“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.
8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.
9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.
10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk mem-bersihkan kita sebelum dia meng-ambil kita.

ANAK2 BERMASALAH
LARI DARI RUMAH
1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.
2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.
DEGIL
1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK
» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.
Oleh Krna KmU Slh Se0rang Yg Sy Syg...
Dngn Niat Baik Atas Nm Tuhan:
"Yaa TUHAN... Orang Yg M'baca Ini Adalah Org Yg Baik & Setia, Kuat‥
Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan TuBuH Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah  ‥
Mudahkan Langkahnya‥
Amiin
FWDD

Thursday, December 26, 2013

TIPS ATASI SEMBELIT KETIKA HAMIL & BERPANTANG

Pengalaman sembelit ketika hamil & berpantang??!! Eeuwww ngerinyee.... Serik rasanya bila teringat lps bersalin putri dulu... sy pulak memang mslh sembelit dari zmn sekolah lagi... ms pregnant smpai lps bersalin la paling teruk.. memang saya susah minum air masak.. itu salah satu punca juga. Memang sebenarnya sembelit adalah masalah biasa yang dialami oleh kebanyakan wanita terutamanya semasa hamil dan berpantang. Tapi, takkan nak biarkan shj kan.. 

FAKTOR PROSES USUS PERLAHAN & MENINGKATKAN RISIKO SEMBELIT

Otot pada abdomen menjadi kendur menyebabkan tekanan pada bahagian dalam abdomen lebih rendah daripada biasa.

Otot pada usus juga mengendur kerana kadar hormon progesterone yang tinggi semasa hamil.

Takut hendak membuang air besar kerana bimbang jahitan pada luka episiotomi terbuka atau rasa sakit pada bahagian tersebut.
TIPS MENGATASI SEMBELIT SEMASA HAMIL & BERPANTANG
·         Banyak minum air iaitu kira-kira 6 hingga 8 gelas sehari. Jika anda menyusukan bayi, kuantitinya perlulah ditambah. Air akan membantu penghasilan susu yang banyak, mengurangkan jangkitan kuman dan pundi kencing dan mengurangkan sembelit. Dehidrasi akibat kekurangan air kerana terlalu berpantang boleh menyebabkan luka lambat baik dan air susu menjadi kurang

·         Jika terasa ingin membuang air besar, segeralah ke tandas walaupun anda rasa kurang selesa terutamanya dalam minggu pertama selepas bersalin. Ketahuilah bahawa lebih lama anda menahan diri daripada membuang air besar, lagi keras najis anda dan pastinya akan memburukkan lagi keadaan.
·         Lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan walaupun ketika dalam pantang. Cara ini akan memudahkan anda membuang air besar.
·         Makan makanan yang kaya serat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Selain serat, makanan ini juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin C. Vitamin C diperlukan untuk memulihkan tisu-tisu yang tercedera semasa kelahiran bayi dan bagi menyembuhkan luka episiotomi ataupun luka caesarean.

PULIHKAN SEMBELIT SEMASA HAMIL & BERPANTANG DENGAN OSTEMATRIX SHAKLEE

Ada dua produk Shaklee yang sangat bagus untuk mengatasi sembelit iaitu Herblax & Ostematrix. 


Tapi bagi wanita hamil dan dalam pantang ni Ostematrix sangat sesuai kerana lebih lembut dan bukan bersifat laxative. 
Bagaimana pil kalsium ini boleh elakkan dan pulihkan sembelit???
Magnesium yang terdapat Ostematrix yang sangat bagus untuk mengatasi masalah ini. Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis (gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus). Peristalsis juga menolak makanan ke perut. 
  • Magnesium merehatkan otot dalam usus - ia membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit
  • Magnesium 'menarik' air - ia meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik.
  • Disebabkan magnesium akan 'menarik' air, anda dinasihatkan untuk minum air yang banyak setelah mengambil supplemen magnesium. 
sumber:http://www.natural-indigestion-relief.com/magnesium-and-constipation.html
Ostematrix juga sangat bagus untuk mengelakkan dari masalah cramp atau kejang pada bahagian betis terutamanya. Jom tengok apa kata mereka...







Syok sgt. Buang air mudah, kaki tak kejang... bagi saya itu paling penting untuk kita rasai saat paling indah bila bergelar seorang ibu. 

Berminat? Takde masalah. Jom sms emy cpt atau jemput ke page...


Puan Emy 017-5510412 (Whatsapp/ sms)
SID : 964128

Jika anda tinggal dengan dengan branch Shaklee, boleh juga hubungi saya untuk pembelian yang mudah, x perlu pos.... Jom cepat atasi masalah!!

Tuesday, December 24, 2013

KEPERLUAN OMEGA 3 (DHA, EPA) UNTUK IBU HAMIL DAN BAYI

Hai ibu-ibu, ayah-ayah... atau bakal ibu dan ayah!!!

Ada yg baru beli susu utk ibu hamil @ formula?... Betul tak kalau saya cakap anda mesti tengok brp banyak DHA dalam setiap 100gm @ serving kan???? Saya pun sama... nak nak anak saya si PUTRI ni takmau breastfeed... lps pantang, saja campur susu formula.. last2 skali ank terus xmo breastfeed... hemm... dia merajuk kot sbb mommy pegi keje kena tinggal... alo cian...

Zaman sekarang mmg kita byk mmbaca & korek ilmu macam mana nk pastikan ank bijak kan... DHA mmg bagus ye... dah banyak kajian menunjukkan kepintaran anak lebih tinggi dengan pengambilan DHA yang lebih... Ok sebelum kita teruskan, kena ingat pesanan penaja ni.. hihi... Nak anak bijak jgn lupa amalkan membaca Al-Quran setiap hari terutamanya masa hamil juga ya. Jangan harap supplement je sebab semuanya kuasa Allah..... DHA ni cuma ikhtiar sahaja ye... ha yg tu kena ingat selalu.... 

Perlukah DHA??

Biasanya semasa mengandung, ramai wanita hamil Cuma memikirkan tentang ASID FOLIK dan KALSIUM sahaja.  Namun terdapat satu lagi nutrisi yang sama pentingnya tetapi sering diabai iaitu asid docosahexaenoic atau DHA.

Semasa mengandung, janin yang sedang membesar bergantung kepada ibunya untuk mendapat DHA yang diperlukan. Walaubagaimanapun, DHA tidak dapat dihasil sendiri oleh badan kita dan cuma diperolehi daripada makanan yang dimakan. Ini bermakna kandungan DHA dalam diet seseorang ibu menentukan sebanyak mana DHA yang dapat disalurkan kepada janin. Malangnya, ramai ibu mengandung gagal mendapatkan jumlah DHA yang disyor. Di samping itu juga, DHA tidak terdapat dalam kebanyakan vitamin pra lahir terutamanya di klinik kesihatan kerajaan.


Apa Itu DHA

DHA atau Asid docosahexaenoic adalah sejenis rantaian panjang asid lemak Omega-3. Ia merangkumi kira-kira 97% dan 93% daripada semua asid lemak Omega-3 dalam otak dan mata dan sistem saraf pusat. 

Keperluan Harian DHA

Menurut kajian yang dijalankan oleh Perbadanan Keselamatan Pemakanan Eropah (EFSA), keperluan DHA kanak-kanak berusia 6 bulan sehingga 2 tahun ialah 100 miligram.

Kepentingan DHA

DHA penting untuk perkembangan otak. DHA yang secukupnya diperlukan dalam diet kanak-kanak bagi memastikan perkembangan otak adalah optimum untuk memastikan setiap sel badan berfungsi dengan baik.

DHA merupakan ramuan utama yang diperlukan untuk membentuk sel membran neuron, yang menjadi penghubung antara sel yang lain serta mempengaruhi fungsi neurotransmitter acetylcholine dan membantu sel otak berhubung. Otak yang sihat akan melahirkan pemikiran yang pintar.

DHA memperbaiki tumpuan kanak-kanak, sikap dan fungsi kognitif serta kadar pembelajaran. Kanak-kanak akan lebih fokus serta memberi tumpuan sama ada ketika bermain atau belajar.

DHA mengurangkan risiko dan masalah kesihatan seperti ekzema, batuk berkahak / bronchitis / pneumonia dalam kalangan bayi dan kanak-kanak.

DHA memastikan perkembangan sel retina pada mata & penglihatan berfungsi dengan baik

Kajian Tentang Kaitan DHA dengan Perkembangan Kognitif Bayi & Kanak-Kanak

Kajian menunjukkan mengambil suplemen DHA semasa menyusu akan meningkatkan paras DHA dengan berkesan dalam susu ibu dan juga dalam darah bayi. Satu kajian yang diterbitkan dalam majalah American Journal of Clinical Nutrition keluaran Julai baru-baru ini, menunjukkan bayi yang dilahirkan oleh ibu yang mengambil suplemen DHA semasa empat bulan menyusu susu ibu, boleh mencapai kepintaran psychomotor (seperti penyelarasan dan menyusun atur) seawal umur 2 setengah tahun.

Kajian yang dilakukan di Universiti Texas Tech menunjukkan wujud perkaitan antara jumlah DHA yang didapati dalam susu ibu dan fungsi kognitif bayi. Pada dasarnya, lebih banyak DHA yang ada pada seseorang ibu, maka lebih pintar bayi yang akan dilahirkan. Bayi memerlukan DHA untuk perkembangan otak dan mata yang optimum dan mereka memperolehi DHA ini daripada susu ibunya.
Kajian terbaru ini diterbitkan dalam majalah Journal of Paediatrics Psychiatry menunjukkan wujud perkaitan positif antara paras DHA dalam susu ibu dan fungsi tingkah laku neuro seseorang bayi yang baru lahir. Penemuan ini menyokong banyak kajian klinikal menunjukkan DHA memainkan peranan penting dalam perkembangan mental dan visual seseorang bayi.


Sumber DHA

DHA boleh diperolehi secara semula dalam makanan seperti ikan salmon, tuna dan ikan daripada perairan laut dalam serta minyak kanola. 

Lebih mudah lagi, pengambilan OMEGAGUARD 1 - 2 biji sehari. Jika anda minum susu atau anak minuum susu formula, pastikan jumlah DHA dalam susu tersebut dan campurkan jumlah DHA dalam OMEGAGUARD. Jangan lebih 300mg sehari. *DHA dalam sebiji OMEGAGUARD ialah 120mg. 

Lihat contoh kandungan DHA pada susu Enfagrow A+, Step 4 anak saya.

38 gram per serving (4 scoop)

Jika anak minum susu 2 kali sehari, 4 scoop, bermakna total DHA yang diperolehi ialah 72gram... Maka boleh la beri anak 1 biji OMEGAGUARD sebagai tambahan. 

Saya tak beri 2 biji sebab mungkin dalam makanan dah ada Omega 3. Sebab di rumah memang setiap hari kami makan ikan & sayur. Wajib. So dah ada sikit Omega 3 kan.....



ANAK SAYA DAN DHA!!!

Alhamdulillah, pada umur 1 tahun 5 bulan, Putri dah boleh bercakap dengan lancar, pelat & sikit ada la... Umur 2 tahun, dia boleh ingat apa dalam ABC boardbook, A to Z... A for apple, B for Ball, C for Cat.... sampai Z!!.. Alhamdulillah. Umur 3 tahun 3 bulan saya hantar ke Tadika, sebab dia boring kat Nursery, cikgu dia suruh hantar ke sebelah (tadika n nursery sebelah je, satu tokey). Cikgu penat nak kejar dia asyik nak duduk dengan kakak2 belajar sama2... hehe... kelakar time ni.... Umur 4 tahun dia dah baca dengan lancar. Umur 4 tahun 6 bulan, habis buku Bacalah Anakku stage 7 kot yg last tu (hihi... mommmy x ingat.. sowyyy)...Syukur Alhamdulillah semuanya lancar. Tapi tau tak, ada jugak kawan dia umur 3 tahun setengah dah boleh baca... Hebat kan!!... Hah.. ibu bapa pun kena rajin juga k. Jgn biar dgn Ipad je.. hihi.. Doakan anak saya berjaya jadi Muslimah yg hebat di dunia & akhirat ye,,, Amiin.. 



Nak share pengalaman anda juga???? Jemput comment... 
Nak order, leh comment @ direct SMS emy:

SMS EMY 017-5510412
SID : 964128


Jom layan testimoni sikit:

Wednesday, December 18, 2013

PERUBAHAN KUTUB BUMI MENURUT HADIS DAN SAINS

Sedikit Perkongsian Ilmu...
Harap sabar membacanya...
PERUBAHAN KUTUB BUMI MENURUT HADIS DAN SAINS
Mesir sedang mengalami musim salji pertama dalam sejarah selepas 112 tahun manakala Vietnam juga mengalami jatuhan salji yang tidak begitu berat berbanding Mesir. Kehadiran salji di beberpaa tempat di Vietnam menarik ramai penduduk seluruh Vietnam ke kawasan terlibat untuk melihat fenomena bersejarah itu sehingga menyebabkan kesesakan lalulintas selam
berjam-jam seperti dilaporkan Al Jazeera.
Penjelasan tentang fenomena itu boleh dirungkai dengan membaca artikel di bawah.
PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH
Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari. Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar
35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakinketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai.
Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.
Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas.
Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 batu setahun pada tahun 2007. Ia bergerak sepantas 26 batu sebulan pada tahun 2013. Terkini kepantasannya 1 batu setiap hari!!
Kelajuan pergerakan Kutub makin bertambah Dalam masa 2 tahun kutub ia akan sampai ke Siberia untuk berada di kedudukan 40 darjah. Pada titik ini ia akan meluru merentasi garis Khatulistiwa untuk berada pada kedudukan 40 darjah di selatan. Ini boleh berlaku dalam jangka waktu yang sangat pantas samada beberapa hari atau beberapa jam. Jika ini berlaku, seluruh geografi akan berubah. Ada tempat yang timbul. Ada tempat yang tenggelam. Air akan mencari tempatnya. Ada tempat mengalami banjir. Ada tempat berubah menjadi padang pasir. Amerika selatan khususnya Brazil akan menjadi Kutub Utara manakala India akan menjadi Kutub Selatan. Malaysia dijangka berada sebaris dengan India. Tidak tenggelam tapi membeku.
Khatulistiwa berada di Antartika Peralihan kutub yang semakin pantas membuatkan saintis mengagak keseluruhan medan magnet bumi
akan "flip" di mana kompas yang dahulunya menunjuk ke utara akan beralih arah ke selatan. Semasa pergerakan " flip" peralihan kutub dari 40 darjah utara ke 40 darjah selatan pergerakan besar air boleh mencetuskan mega tsunami yang menenggelamkan tempat-tempat sebagaimana yang berlaku kepada Atlantis.
Antara negara yang dijangka tenggelam terus ialah India dan Australia Barat. Bandar-bandar ditepi lautakan ditenggelami air. Peta dunia akan berubah dalam masa dua tahun selepas peralihan kutub berlaku. India akan tenggelam terus. Begitu juga Australia barat. Apabila berlaku "flip" pada kutub medan magnet bumi akan menjadi lemah. Medan magnet yang kuat melindungi bumi dari kerosakan oleh sinaran matahari. Kini bumi akan lebih terdedah kepada kesan dahsyat akibat gejolak api di matahari, angin solar, ribut surya dan "sun spot". Manakala "flip" juga bakal mengakibatkan berlaku gempa bumi,letusan gunung berapi, banjir, tsunami dan taufan yang dahsyat yang belum pernah berlaku sedahsyat itu. Pergerakan kutub memang sedang berlaku. makin hari makin laju. Pergerakan kutub dapat dilihat dengan fenomena berbagai bencana alam yang kerap berlaku.
Bilakah peralihan sepenuhnya kutub akan berlaku? Mengikut anggaran saintis ianya akan berlaku pada 2015. Hanya Allah yang Maha Mengetahui keranasemuanya adalah perencanan Ilahi. Sama ada merujuk kepada Komet ISON atau kejadian langit yang lain yang belum muncul, berikut adalah sabdaan Rasulullah SAW dan kata-kata sahabat tentang fenomena bintang berekor yang bakal disaksikan di akhir zaman.
Terdapat sabda Rasulullah saw dan Saidina Ali tentang sejenis komet yang memberi indikasi sejarah. Sama ada hadis dan sabdaan tersebut merujuk kepada kehadiran Komet ISON, hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.
Sabda Rasulullah S.A.W "
“.. antara tanda muncul Imam Mahadi ialah munculnya bintang berekor dengan ekornya bercahaya menerangi langit dan menyebabkan tenggelamnya kawasan pantai ”
Kata Saidina Ali RA Saidina Ali K.A.W mengungkapkan dalam catatannya (Jufr Ahmar), "Kedatangan Al Mahdi akan di dahului oleh kemunculan bintang yang ekornya menakjubkan, bukan seperti bintang yang kamu lihat muncul setiap dua pertiga pada satu dekad (sepuluh tahun) dan bukan juga bintang yang muncul pada dua pertiga abad dan bukan juga bintang yang muncul setiap abad. Tetapi ia adalah bintang berabad-abad, yang diliputi api, salji, udara dan tanah. Ekornya memanjang, kelajuannya seperti kelajuan cahaya matahari ketika menyonsong fajar. Hujung depannya bertemu dengan hujung belakangnya seperti lingkaran raksasa memancarkan sinar terang dalam langit yang gelap seperti matahari yang terbit. Kemudian bintang itu akan kembali beredar pada orbitnya. Setelah itu akan datang banyak malapetaka dan kematian yang merupakan keuntungan bagi orang- orang yang baik, dan ia merupakan kerugian bagi orang -orang yang jahat".
Antara fakta Komet ISON ialah:
1. ISON digelar “ Komet abad ini”
2. ISON akan berada paling hampir dengan matahari pada 28 November 2013.
3. ISON akan berada paling hampir dengan bumi pada 26 Disember 2013.
4. ISON dapat dilihat seperti matahari kedua di siang hari.
5. ISON boleh dilihat diwaktu siang dan malam.
6. ISON memiliki ekor sepanjang 57,000 Km.
7. ISON adalah komet yang paling mudah dilihat oleh ramai orang.
8. ISON akan dilihat 15 kali ganda kecerahan cahaya bulan.
9. ISON akan menghasilkan ribut suria yang sempurna@perfect Solar Storm.
10. Bumi akan merempuh debu2 komet ISON pada 14 Januari 2014.
Artikel ini ditulis bukan untuk menggempar dan menakutkan. Apa yang bakal terjadi akan tetap terjadi.
Semoga setelah membaca artikel ini, saudara- saudari serta anak-anak ku bertambah kesedaran dan keinsafan. Bertambah taat pada Allah. Bertambah akan amalan agama. Di waktu yang sama terus peka dengan perubahan-perubahan serta lebih rajin membaca dan mengkaji fenomena perubahan kutub ini.-
Harakatul Muqawamatul
Islamiyyah...
Terima kasih kerana sabar membaca art[truncated by WhatsApp]

Tuesday, December 17, 2013

DIABETIS & SHAKLEE

Penyakit kencing manis ataupun (BM = Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus) merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya. Secara umumnya, penyakit kencing manis dapat digolongkan kepada dua:

DIABETES TYPE I
Diabetes jenis pertama (I) juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM - 'Insulin Dependent Diabetes Mellitus') atau diabetes awal. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simtom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.

DIABETES TYPE II
Diabetes jenis kedua (II) boleh disebabkan oleh kerintangan insulin (penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin) dan/atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan (suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan samping serius kepada pesakit).

CARA PENGAWALAN
Pesakit diabetes boleh menjalani kehidupan yang normal dengan syarat pesakit itu dikawal dengan betul. Lebih kurang 40% pesakit diabetes mampu mengawal keadaan penyakit mereka dengan menjaga pemakanan dan bersenam. Manakala selebihnya adalah dengan mengambil sama ada ubat (pil) dan/atau suntikan insulin di samping pemakanan yang sihat dan bersenam. Setakat ini belum ada ubat yang dapat menyembuh penyakit diabetes tetapi penyakit ini boleh dikawal dengan cara berikut:
° Penjagaan pemakanan dan berat badan
° Kerap bersenam
° Pengubatan

BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH MEMBANTU:

1. OMEGAGUARD 

OMEGA 3 MEMBANTU MENGAKTIFKAN LAPISAN LIPID SUPAYA LEBIH SENSITIF TRHADAP INSULIN!!! KOLESTROL JAHAT JUGA DPT DIHILANGKAN. MASALAH DARAH TINGGI & HYPERTENSI YANG BIASA DIALAMI OLEH PENGHIDAP JUGA DPT DIPULIHKAN.


"Omega-3 Could Help Block Diabetes Onset
Italian researchers have found that increased consumption of omega-3 fatty acids leads to a decrease in insulin resistance, a common precursor to the development of type 2 diabetes. It also improves lipid profiles and adiponectin levels. (Adiponectin is a protein that is involved in metabolizing glucose and fatty acids. Low levels are associated with insulin resistance, diabetes, atherosclerosis, and obesity."


2. VIVIX 

VIVIK MEMBANTU MENGHALANG DIABETES DGN MENGHALANG OKSIDASI PADA SEL... VIVIX MENGANDUNGI RESVERATROL YG PALING KUAT UNTUK MENGHALANG PENUAAN SEL & MEMBANTU LAPISAN LIPID SUPAYA AKTIF SEMULA DAN SENSITIF TERHADAP INSULIN.

"Resveratrol helps prevent insuline resistance, a condition in which the body becomes less sensitive to the effects of the blood sugar-lowering hormone, insulin. Insulin resistance is a precursor to diabetes."
http://www.webmd.com/heart-disease/resveratrol-supplements
http://www.nutraingredients-usa.com/Research/Resveratrol-shows-anti-diabetes-potential-Study



3. ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)


ESP MEMBANTU MEMBERI TENAGA & ZAT YANG SEIMBANG. MEMBANTU MEMBERI KEKENYANGAN DENGAN KABOHIDRAT DAN LEMAK YANG RENDAH. LOW GLYCEMIC INDEX YANG TIDAK MENINGKATKAN TAHAP GULA DALAM DARAH & SEBU PADA PERUT SPT SLPS MAKAN NASI.



"The glycemic index identifies foods that increase blood sugar rapidly and allows you to favor foods that have much less effect on blood sugar. High-glycemic-index foods include sugar itself, white potatoes, most wheat flour products, and most cold cereals."
http://pcrm.org/good-medicine/2006/autumn/a-vegan-diet-how-to-guide-for-diabetes


4. ZINC COMPLEX



ZINK MERUPAKAN ANTIOXIDANT YANG MENJAGA INSULIN DAN SEL-SEL BERKAITAN UNTUK MELAWAN RADIKAL BEBAS. IA MEMBANTU MENSTABILKAN DAN MENGURANGKAN RISIKO KEKURANGAN INSULIN DAN JUGA MEMBANTU SUPAYA INSULIN  BERTINDAK MEMPROSES GLUKOS KEPADA TENAGA DI DALAM HATI DENGAN LEBIH BAIK. 

"We’ve known for years that there is a strong connection between zinc and insulin.In fact, people with diabetes frequently have lower levels of zinc than those without diabetes. One reason for this is that diabetics tend to have increased excretion of zinc. Additionally, high blood sugar levels — a hallmark of diabetes — create significant oxidative stress. The use of antioxidants has been shown to help improve oxidation, while also enhancing your body’s response to insulin."

http://www.peakhealthadvocate.com/841/zinc-lowers-blood-sugar-improves-cholesterol-levels-in-people-with-diabetes/


5. GLA COMPLEX 

OMEGA 6 DALAM GLA MEMBANTU UNTUK MENSTABILKAN HORMON TERUTAMANYA PADA PERINGKAT AWAL DIABETES TYPE 2. GLA JUGA MENGANDUNGI VITAMIN E, YANG MANA KEDUA-DUANYA AMAT PERLU DALAM MENGURANGKAN RISIKO NEUROPATHY IAITU SAKIT SENDI TERUTAMANYA PADA KAKI PESAKIT DIABETES. MASALAH SENGAL, PEDIH-PEDIH DAN RASA MENYUCUK DAPAT DIKURANGKAN DENGAN OMEGA 6 DAN VITAMIN E YANG TERKANDUNG DALAM GLA COMPLEX.



"Some studies show that taking gamma linolenic acid (GLA) for 6 months or more may reduce symptoms of nerve pain in people with diabetic neuropathy. People who have good blood sugar control may find GLA more effective than those with poor blood sugar control."
http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/gammalinolenic-acid#ixzz2nLNGBTVu 

"Animal studies reveal that GLA can prevent chemically-induced diabetes while restoring normal antioxidant status in tissues. It can also prevent diabetic neuropathy, a painful condition resulting from exposure of nerves to high glucose levels. Excitingly, treatment with GLA plus alpha-lipoic acid (ALA) in diabetic rats not only prevents diabetes-induced changes in certain kinds of nerve cells—it partially reverses the condition. In humans, GLA supplements (360 mg per day) for six months significantly improved symptoms of diabetic neuropathy; nerve conduction velocity was also dramatically increased. These effects are most prominent in individuals whose diabetes is well-controlled." 
http://www.lef.org/magazine/mag2011/jan2011_The-Beneficial-Omega-6-Fatty-Acid_01.htm


6. VITALEA 

PENTING UNTUK MEMBERI KHASIAT SEIMBANG. INI KERANA PESAKIT DIABETES SELALUNYA MENGALAMI MASALAH KURANG SELERA MAKAN TERUTAMA PADA PERINGKAT AWAL. VITALEA JUGA MEMBERI TENAGA TAMBAHAN DAN DALAM MASA YANG SAMA VITAMIN B YANG TERKANDUNG DI DALAMNYA MEMBANTU MEMETABOLISMAKAN LEMAK DALAM BADAN. MASALAH SEMBELIT JUGA DAPAT DIKURANGKAN. VITALEA JUGA MENGANDUNGI CHROMIUM & ZINK YANG SGT PENTING DALAM PENGHASILAN INSULIN DAN MENINGKATKAN SENSITIVITI & KEBERKESANANNYA DALAM MENUKARKAN GLUKOS KEPADA TENAGA.



The balance between kinase and phosphatase activity may facilitate the role of insulin in rapidly moving glucose into cells. In addition, it has been suggested (7) that chromium enhances insulin binding, insulin receptor number, insulin internalization, and β-cell sensitivity.


7. BCOMPLEX 

MENGANDUNGI VITAMIN B6 DAN B12 UTK MEMBANTU MENJAGA SARAF TERUTAMANYA PADA BHGN KAKI. BIOTIN PULA PENTING UNTUK MEMBANTU MEMETABOLISE LEMAK.



B-complex vitamins, particularly B6 and B12, are vital for the health of people who have diabetes. That’s because these vitamins support nerve health, which is critical when addressing conditions such as diabetic neuropathy. Biotin is another B-complex vitamin that is necessary for cell growth and for the metabolism of protein, fats, and carbohydrates. This vitamin also also been shown to lower fasting blood sugar levels and reduce risk of complications such as diabetic neuropathy.
The ideal daily dose for people living with diabetes is 75-125 mg of B6, 150-1,000 mcg of B12, and 300 mcg of biotin daily.”
http://www.drwhitaker.com/vitamin-b-vitamin-c-and-diabetes/#ixzz2neGFSmni


8. VITA C

VITAMIN C SGT PENTING UNTUK MENGAWAL GULA DALAM DARAH DAN SBG ANTIOKSIDAN. IA JUGA PENTING UNTUK MASALAH DATAH TINGGI YANG BIASA DIALAMI OLEH PESAKIT DIABETES.

Perhaps most important to people managing diabetes, however, is vitamin C’s ability to lower levels of sorbitol, a sugar alcohol that can collect in the cells and damage the eyes, kidneys, and nerves. This, plus its ability to put the brakes on free radicals, makes vitamin C an important weapon in the arsenal against diabetes complications. Finally, vitamin C is an excellent therapy for another condition that often co-exists in individuals living with diabetes: hypertension. Irish researchers found that just 500 mg of vitamin C a day lowered blood pressure and arterial stiffness in patients with type 2 diabetes. I recommend people dealing with diabetes take at least 1,000 mg of supplemental vitamin C daily.”


HEBAT BUKAN?? YE BETUL.. SHAKLEE ADA SEMUANYA.. APA PUN PASTIKAN KITA SENTIASA JAGA KESIHATAN DARI AWAL. JIKA DAH KENA TAKPE SHAKLEE BOLEH MEMBANTU. DENGAN IZIN ALLAH, SEMUANYA AKAN LEBIH BAIK.. JOM CPT CUBA atau SEKURANG-KURANGNYA AMBIL SET ASAS DIABETES SHAKLEE... HUBUNGI SAYA:

PUAN EMY – 017-5510412
FB: Sihat & Gojes


Email: esmn_6280@yahoo.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimony & penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukanlah bertujuan untuk merawat, mencegah atau mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan.

Segala penulisan di sini adalah perkongsian peribadi hasil pembacaan ilmiah dan berbagai rujukan dan kursus yang dihadiri. Dilarang mencetak/ meniru apa2 tulisan jika bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu


© Copyright Reserved to Sihat Dan Gojes l Designed by DayangDeno