Saturday, October 5, 2013

TANGAN KEBAS DAN RASA TERBAKAR


SALAM... 

Semalam ada grupmate Shaklee tanya tentang kebas tangan... So hari ni tetiba rasa nak cite-cite sikit. Bukan apa. sbb sy selalu kena, walaupun tak teruk tp adoi... x leh buat kerja kan... Takut kalau terkena CARPAL TUNNEL SYNDROME... Kebas macam mana yang dimaksudkan ni?? 





Antara simptom yang biasanya terjadi adalah:
1. Kebas - pada bahagian tangan dan jari-jari tangan terutamanya ibu jari, jari telunjuk, jari hantu dan jari manis tetapi tidak pula berlaku pada jari kecil. Rasa kebas ini akan menjadi lebih kuat terutamanya semasa memandu, semasa memegang objek seperti telefon atau surat khabar atau semasa bangun dari tidur. Kebanyakan pesakit akan menggoyangkan tangan mereka untuk mengurangkan simptom tersebut.
2. Kesakitan - yang terjadi pada sendi pergelangan tangan sehingga ke lengan atas, bahu atau ke tapak tangan dan jari, terutamanya selepas menggunakan tangan secara berterusan atau menggunakan tangan dengan kuat.
3. Rasa lemah pada bahagian tangan dan boleh menyebabkan objek yang dipegang akan jatuh.


PUNCA??


Tekanan pada tangan atau penggunaan tangan yang berlebihan dalam pekerjaan, terutamanya melibatkan penggunaan tangan atau pergelangan tangan secara berlebihan, berulang ulang dan dengan kuat. Contoh pekerjaan yang melibatkan pergerakan seperti di atas adalah seperti bekerja di kilang pemasangan yang menggunakan jentera berat. 

wrist brace

Ibu-ibu surirumah ataupun tukang jahit juga sangat berisiko tinggi. Bayangkan kalau seharian menyusukan anak, mengangkat anak kecil, memasak, menjahit, basuh pakaian dan macam2 lagi tugas yang memerlukan penggunaan tangan yang maksima sgt2 berisiko. 


Penggunaan komputer yang berlebihan turut dikaitkan dengan Sindrom Carpal Tunnel namun belum ada bukti saintifik yang boleh mengaitkannya setakat ini. Kalau menaip banyak dan gunakan mouse dengan cara yang tidak betul memang mudah rasa kebas kan... 


Selainnya, penyakit ini disebabkan gangguan hormon seperti diabetes, gangguan tiroid dan menopaus atau keadaan yang menyebabkan takungan cecair badan seperti wanita hamil dan amyloid.

stitches in handWanita hamil yang naik berat badan cepat ataupun yang memang mempunyai berat badan berlebihan sangat berisiko tinggi tau...

TAKUTNYEE.... KALAU TERUK KENA BEDAH... KALAU BIAR SAJA KESAKITAN AKAN MENULAR KE SELURUH TANGAN SEHINGGA BAHU... MEMANG X TAHAN KAN...




Apa yang SHAKLEE boleh bantu??? 

Saya sangat sarankan supaya mengamalkan Vitamin BComplex, Joint Health Tablet dan Vivix.

B Complex:

Setiap komponen dalam vitamin B Complex memiliki fungsi khusus. Vitamin ini membantu dalam fungsi sistem pertahanan tubuh dan saraf yang sihat. Ia juga membantu dalam penghasilan sel darah merah dan mampu mencegah anemia. Untuk masalah kebas dan Carpal Tunnel Syndrome ini disarankan agar mengamalkan Vitamin B6 utk mengurangkan rasa sakit dan hangat di bahagian sendi tangan tersebut.


Rujukan: http://www.webmd.com/pain-management/carpal-tunnel/ss/slideshow-carpal-overview


Joint Health Tablet:

1. Menyokong keselesaan sendi: Ekstrak Boswellia menghalang pembentukan bahan kimia yang menyerang tulang rawan.

2. Bertindak sebagai 'kusyen': Ekstrak jagung membantu mengekalkan tulang rawan

3. Memelihara tisu penyambung yang sihat: Zinc, copper, manganese and vitamin C merupakan nutrien penting dalam kesihatan sendi dengan membekalkan sokongan nutrien untuk kolagen dan komponen tisu penyambung lain yang memberikan kekuatan dan struktur terhdap sendi.

Melalui 3 cara inilah joint health tablet dpt bantu melegakan sakit2 sendi..Shaklee Advanced Joint Health Tablet ni sangat2 bagus sbb ianya dihasilkan dari ramuan aktif iaitu Boswellia yang bertindak dgn pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendi.







VIVIX
Vivix cukup bagus untuk memperbaiki sel, menyihatkan sendi, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA. 
   

VIVIX 3 Vivix Nutrisi Herbal Penyembuhan Nyeri SendiMemperbaiki DNA. Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA (salah satunya akibat radikal bebas) yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh kita dan melambatkan proses tersebut.Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.

Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Ini akan menurunkan fungsi sel. Vivix membantu menguatkan sel tubuh.


Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan.




Sedar tak sedar mungkin kita salah sorang penghidap sindrom ini.. Pastikan kita sentiasa menjaga sendi dengan baik. Lakukan urutan dengan menggunakan minyak hangat sekerap mungkin. Bukan apa, ada orang kata puncanya juga sebab angin (typical sgt kan... but memang betul jgk)... kalau anda di Ipoh, saya boleh sarankan seorang tukang urut yang memang bagus untuk masalah kebas-kebas tangan sampai bahu ni... 

Okey jika rasa anda salah seorang pesakit ataupun dah mula rasa sakit, pastikan anda dapatkan BCOMP dan JHT sekurang-kurangnya... Contact emy 0175510412... PRICE??? OF COURSE LA YG PALING HOT DAN MANTOP!!















Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Segala testimony & penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukanlah bertujuan untuk merawat, mencegah atau mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat dari pakar kesihatan.

Segala penulisan di sini adalah perkongsian peribadi hasil pembacaan ilmiah dan berbagai rujukan dan kursus yang dihadiri. Dilarang mencetak/ meniru apa2 tulisan jika bukan bertujuan untuk perkongsian ilmu


© Copyright Reserved to Sihat Dan Gojes l Designed by DayangDeno